Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In deze nieuwe Nederlandse editie van het befaamde boek 'Why Don't Students Like School?' geeft cognitief psycholoog Daniel Willingham op onderzoek gebaseerde inzichten en praktische adviezen over effectieve leerstrategieën.Dit boek legt uit hoe jij en je leerlingen denken en leren en helpt je zodoende je onderwijspraktijk te verbeteren. Het onthult het belang van verhalen, emotie, geheugen, context en routine bij het opbouwen van kennis en het creëren van blijvende leerervaringen.Waarom onthouden leerlingen alles van tv, maar vergeten ze alles wat je zegt?Hoe kun je leerlingen de vaardigheden aanleren die ze werkelijk nodig hebben terwijl gestandaardiseerde toetsen alleen naar feitenkennis vragen?Kun je onderwijs aanpassen aan verschillende leerstijlen?Dit boek geeft antwoorden op deze vragen en biedt praktische adviezen om je leerlingen te helpen beter te leren.'Waarom leren niet vanzelf gaat' is een waardevol boek voor zowel ervaren als beginnende leerkrachten, leerkrachten in opleiding en schooldirecties.Daniel T. Willingham is hoogleraar aan de afdeling Psychologie van de Universiteit van Virginia. Hij is auteur van diverse onderwijsgerelateerde werken, verzorgt de column 'Ask the Cognitive Scientist' bij de onderwijsorganisatie 'American Educator' en is fellow van de American Psychological Association. In 2017 is hij door toenmalig president Barack Obama benoemd tot bestuurslid van de nationale commissie voor onderwijswetenschappen.Vertaling en bewerking door dr. Robin van Rijthoven en prof. dr. Anna M.T. Bosman, beiden verbonden aan de eerste volledig universitaire lerarenopleiding voor het primair onderwijs, genaamd Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (afgekort PWPO) van de Radboud Universiteit in Nijmegen.https://gompel-svacina.eu/product/waarom-leren-niet-vanzelf-gaat/
Educational sciences --- Leren --- Leerpsychologie --- Didactiek --- Leermethode --- Onderwijsstrategie --- Geheugen (psychologie) --- Educational psychology --- leerpsychologie --- kennisleer --- leerstijlen --- Didactic strategies
Choose an application
In de ouderenzorg organiseert men regelmatig activiteiten om met ouderen terug in de tijd te gaan om herinneringen op te halen. Het doel hiervan is het gesprek aan te gaan over vroeger met de daarbij behorende belevingen en gevoelens. dit boek biedt 35 toepasselijke en zeer gevarieerde onderwerpen over dit thema en is daarmee een praktische en creatieve inspiratiebron voor activiteitenbegeleiders
Geriatrics --- bejaarden --- ergotherapie --- activiteitenbegeleiding --- gerontagogie --- Activiteitenbegeleiding --- Oudere --- Geheugen (psychologie) --- Reminiscentie --- Ouderenzorg
Choose an application
Psychologie, een inleiding behandelt de basis van de psychologische wetenschap op gedegen en toegankelijke wijze. Elk hoofdstuk van dit overzichtelijke en toegankelijke handboek gaat over een kernvraag en kernconcept uit de psychologie. Aan de hand hiervan wordt de student vertrouwd gemaakt met nieuwe ontwikkelingen, de klassieke studies, historische trends en de vele perspectieven op het vakgebied van de psychologie. Veel aandacht is er daarbij voor cultuur- en gendergerelateerde onderwerpen.Deze bestseller is opgebouwd uit een aantal kernconcepten, waaromheen de theorie en enkele nieuwe begrippen zijn georganiseerd. Op deze manier komen alle relevante onderwerpen uitgebreid aan bod. Dankzij het scala aan didactische elementen, zoals psychologie gebruiken om psychologie te leren, belangrijke begrippen in de marge en doe het zelf! kan de student zich verdiepen in de theorie.Nieuw in deze editieDeze 8e editie is geheel geüpdatet aan de hand van de laatste ontwikkelingen, nieuwste inzichten en onderzoeksresultaten, en behandelt actuele onderwerpen zoals terrorisme, (online) pesten en non-traditionele therapieën. Bovendien is er kritisch naar de DSM-5 gekeken. Ten slotte is het online materiaal op Pearson MyLab verbeterd, waar ook verdiepende kaders zijn te vinden. Op MyLab staat nu ook de interactieve tool Visual Brain, waarmee je via animaties, filmpjes en vragen inzicht krijgt in de werking van onze hersenen.Bron : http://www.pearsoneducation.nl
biopsychologie --- psychologie --- sociale psychologie --- psychopathologie --- Psychologie --- Gedrag --- Emotie --- Motivatie --- Sociale psychologie --- Intelligentie --- Geheugen (psychologie) --- Bachelor in de verpleegkunde --- Psychology
Choose an application
Motion pictures --- Film --- Film. --- Motion pictures. --- Geschiedenis. --- film (themawoord fictie) --- Cinema --- Feature films --- Films --- Movies --- Moving-pictures --- Audio-visual materials --- Mass media --- Performing arts --- History and criticism --- Geheugen --- Geschiedenis --- Cultuursociologie --- Film (cinematografie) --- Geheugen (psychologie) --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Vos gaat naar de markt om een bakje kersen, een handvol boontjes, een paar erwtjes, een rijpe banaan, een sappige komkommer, een toefje peterselie, twee kwartjes appel en een pompoen te kopen. Daarna gaat Vos lekker naar huis. Het festijn kan beginnen.
French literature --- vossen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Vossen --- Markten --- Geheugenspelen --- Geheugen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Boodschappen doen --- Markten ; kleuteronderwijs --- Prentenboeken ; verhalend --- Vossen ; verhalen --- prentenboeken --- dieren --- vossen --- boodschappen doen --- Vos --- Markt (winkel) --- Geheugenspel --- Geheugen (psychologie)
Choose an application
Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.
Leerstoornissen ; kinderen. --- Cognitive psychology --- berengroepen --- Educational sciences --- geheugenstoornissen --- orthopedagogiek --- Troubles de la mémoire --- Spiritual exercises --- leerstoornissen --- Geheugenproblemen --- Geheugen --- Kinderen --- Begeleiding --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Denken --- Denkontwikkeling --- Geheugenstoornissen --- Leerstoornissen --- Geheugenprobleem --- Geheugen (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Geheugenstoornis --- Leerstoornis
Choose an application
Als je in je directe omgeving met dementie te maken krijgt, wordt er veel van je gevraagd. Het verlies van het contact met de dementerende is vaak het moeilijkst. Degene van wie je houdt is er nog wel, maar het is niet meer de persoon die je kende. Het maken van een herinneringsboek kan je helpen het contact met de dementerende te verbeteren en zo lang mogelijk te behouden. Om nooit meer te vergeten is een handvat om samen herinneringen op te halen en die vast te leggen in een herinneringsboek. Om nooit meer te vergeten is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel wordt het verhaal verteld van Barbara en haar tante Geert, die lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Centraal hierin staat de rol die het herinneringsboek speelt bij de manier waarop Barbara omgaat met de situatie die de ziekte van haar tante met zich meebrengt. Het tweede deel is een handleiding waarin je leest hoe je samen een herinneringsboek kunt maken. (Bron: covertekst)
dementie --- gerontagogie --- psychosociale hulpverlening --- Psychiatry --- levensloop --- Geriatrics --- departement Gezondheidszorg 08 --- ouderenzorg --- levensverhaal --- 605.93 --- Herinneringen --- Ouderenzorg --- levensverhalen --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- reminiscentie --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Geheugen --- Gehoorstoornissen --- Dementie --- Levenskwaliteit --- Geheugen (psychologie) --- Gehoorstoornis
Choose an application
Het brein speelt een centrale rol in gedrag als uitkomst van de interactie tussen iemands ervaring en zijn omgeving. Die interactie berust onder meer op de evolutionaire ontwikkeling van de hersenen, de vorming van iemands identiteit, de invloed daarop van de cultuur waarin hij leeft en de verwerking van informatie uit zijn omgeving. De interne structuur van zijn brein en alle kennis en kunde die hij in de loop der tijd in dat brein heeft opgeslagen, vormen de bril waardoor hij naar zijn ?werkelijkheid? kijkt en bepalen het gedrag waarmee hij op die werkelijkheid reageert.Gedrag is een belangrijke maatstaf voor iemands psychische gezondheid. Bij psychiatrische en andere mentale stoornissen loopt dat gedrag doorgaans uitdrukkelijk uit de pas.Hersenen kunnen worden gezien als een machtig en ingewikkeld stelsel van circuits die in een voortdurende uitwisseling van informatie onderling verbonden zijn. Wie het beste in staat is om informatie uit zijn directe omgeving te verbinden met zijn eerdere ervaringen, houdt zich in zijn directe leefomgeving het beste staande.Bron: https://www.epo.be/nl/psychologie/3554-op-het-slappe-koord-9789088508295.html
Cognitive psychology --- zelfbeeld --- neuropsychologie --- Psychiatry --- geheugen (mensen) --- zelfkennis --- hersenen --- sociaal gedrag --- PXL-Healthcare 2018 --- psychologische ontwikkeling --- informatievaardigheden --- omgevingspsychologie --- psychische stoornissen --- gedragspsychologie --- Hersenen --- Neuropsychologie --- Waarneming --- Emoties --- Geheugen --- Hechting --- Emotie --- Geheugen (psychologie) --- Hechting (psychologie)
Choose an application
Een klein geel gansje is nogal vergeetachtig, maar zijn rode gelukspet vergeet hij nooit. Vierkant, hardkartonnen prentenboek met eenvoudige en vertederende tekeningen in kleur. Vanaf ca. 2 jaar.Hannelore RubieEddie is een klein, lief vergeetachtig geel gansje: hij vergeet binnen te komen als het regent, hij vergeet zijn nest op te ruimen en hij vergeet zelfs het ei om te draaien. Als zelfs zijn rode gelukspet (die hij altijd draagt) kwijt raakt, gaat hij overal zoeken. Hij zoekt tussen de appels en onder de bloempot. Maar? tevergeefs! Als mama Gans hem vraagt om het ei om te draaien, komt hij zijn pet weer tegen! In dit kleine, vierkante kartonboekje met twee afgeronde hoeken en gelakte pagina's steelt gansje Eddie de show. Klein, maar dapper, lief en zacht, kwetsbaar en sterk; kortom: Eddie is in zijn eenvoud alles tegelijk. Wederom is deze auteur/illustrator erin geslaagd om, naast Gijsje, Ollie en Bo, een vriendje van Gonnie het gansje tevoorschijn te toveren. Een vriendje dat qua uitvoering in kleine peuterhanden past, dat qua stevigheid keer op keer gepakt kan worden en dat qua gevoel alle grote en kleine harten verwarmt! Tegelijkertijd verscheen 'Bo'*. Vanaf ca. 2 jaar.© NBD Biblion
English literature --- ganzen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- peuters (doelgroep) --- kwijt zijn (themawoord fictie) --- Geheugen --- Executieve functies --- Peuters --- Verliezen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 00-03 jaar --- Geheugen (psychologie) --- Peuter --- Verliezen (spel) --- Executieve functie
Choose an application
Cognitive psychology --- didactische processen --- gedragsontwikkeling --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- geheugen (mensen) --- Didactics of primary education --- werkgeheugen --- leren --- basisonderwijs --- #PBIB:+105.61 --- Geheugen --- Leerstoornissen ; kinderen --- 474.23 --- Basisonderwijs --- didactiek --- didactische principes --- Handelingsgericht werken --- 415.4 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Didactische principes --- Hogere geestelijke functies --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- leerproblemen --- leerstrategieën --- Leerpsychologie --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Leren --- Zorgverbreding --- Kind --- Geheugen (psychologie) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 28 | << page >> |
Sort by
|